
Citroen DS
De Citroën DS werd in 1955 gepresenteerd op de Parijse Autosalon en veroorzaakte direct een sensatie. Met zijn futuristische design, ongekende rijcomfort en innovatieve technologieën was de DS decennia vooruit op zijn tijd. Binnen 15 minuten na de onthulling werden er al 12.000 bestellingen geplaatst — een ongekend succes in de autowereld.
Wat de DS zo revolutionair maakte, was onder meer de hydropneumatische vering, die zorgde voor een ongekend soepele rijervaring. Ook het aerodynamische ontwerp, ontworpen door Flaminio Bertoni, en de invloedrijke rol van luchtvaartingenieur André Lefèbvre, droegen bij aan de status van de DS als technologische mijlpaal.
Gedurende zijn productieperiode van 1955 tot 1975 groeide de DS uit tot een icoon van elegantie en innovatie. Staatsleiders, kunstenaars en liefhebbers over de hele wereld kozen bewust voor deze ‘goddelijke’ auto — een bijnaam die afgeleid is van de Franse uitspraak van “DS” als “déesse”, wat godin betekent.
Tot op de dag van vandaag blijft de Citroën DS een geliefde klassieker, geroemd om zijn visionaire ontwerp en blijvende invloed op de auto-industrie.